WEKO3
アイテム
留学生別科における日本語学習への動機づけ,不安,学習方略についての一考察
https://doi.org/10.69203/iuhw291.139
https://doi.org/10.69203/iuhw291.13960001c9b-e740-4589-9ed1-8cfa91668b56
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-01-21 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 留学生別科における日本語学習への動機づけ,不安,学習方略についての一考察 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Motivation, anxiety, and learning strategies in Japanese language learning among scholarship students enrolled in a preparatory course | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 内発的動機づけ | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 外発的動機づけ | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 第二言語不安 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 学習方略 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 日本語教育 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | intrinsic motivation | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | extrinsic motivation | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | second language anxiety | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | language learning strategies | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Japanese language education | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.69203/iuhw291.139 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
著者 |
桐澤, 絵里奈
× 桐澤, 絵里奈
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 目的:半年間を通して,留学生の日本語学習への動機づけ,不安,学習方略の変化を調査し,今後の初級日本語教育の改善案を示唆することを目的とする. 方法:IUHWの特待奨学生に対し,留学生別科開始直後と終了直前にGoogle Formsを使ってアンケート調査を行い,6件法で回答を得た.調査終了後,各質問項目について平均値と標準偏差を算出し,調査結果の差が有意なものかを判定するためt検定を用いた. 結果:内発的動機づけと外発的動機づけには大きな変化が見られなかったが,日本語学習に意欲を失った学習者が増加した.また,対面授業では他の学生の目が気になる学習者が多かったが,時間が経つと学習不安が軽減する傾向が見られた.さらに,特待奨学生は別科開始直後から様々な学習方略を使って日本語を勉強していることがわかった. 結論:意欲を失った学生に対しては,内発的に学習を動機づけるための工夫を考えていく必要がある.また,日本語学習への不安を抱える学習者に対しては,ピア活動などを多く取り入れ,不安を少しでも取り除く手伝いをしていくことが望まれる. |
|||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | Purpose: The aim of this study is to investigate the changes in motivation, anxiety, and learning strategies among international students learning the Japanese language over a period of 6 months and determine ways to improve elementary Japanese language education. Methods: The study included 14 scholarship students who had no prior experience of learning the Japanese language and were enrolled in the IUHW (International University of Health and Welfare) preparatory course starting from October 2022. The students were surveyed at the beginning and end of the preparatory course using Google Forms. Three types of questionnaire surveys on motivation, anxiety, and learning strategies in Japanese language learning were administered. Responses were collected on a 6-point Likert scale. After the completion of the surveys, the mean values and standard deviations were calculated for each question item, and the significance of differences in survey results was determined using t-tests. Results: Changes in intrinsic and extrinsic motivation were not significant. However, there was an increase in unmotivated learners who lost their enthusiasm for Japanese language learning. Learners in face-to-face settings were more conscious of the presence of other students than those in remote classes. However, over time, anxiety related to class progress, quizzes, and exams tended to decrease. Furthermore, it was found that the scholarship students drew upon their successful experiences in English language learning to develop learning strategies for Japanese, and they had been using various learning strategies since the beginning of the preparatory course. Conclusion: Teacher-led efforts as well as curriculum-wide initiatives should be considered to foster intrinsic motivation among students who have lost their motivation. Additionally, for learners who experience anxiety in Japanese language learning, incorporating more peer activities and providing assistance to alleviate such anxiety should be encouraged. |
|||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
bibliographic_information |
ja : 国際医療福祉大学学会誌 en : Journal of the International University of Health and Welfare 巻 29, 号 1, p. 130-139, 発行日 2024-03-31 |
|||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 国際医療福祉大学学会 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
item_10001_source_id_9 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 21863652 | |||||||||||||
書誌レコードID(NCID) | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12537130 | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |