ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国際医療福祉大学学会誌
  2. 第29巻第1号

留学生別科における日本語学習への動機づけ,不安,学習方略についての一考察

https://doi.org/10.69203/iuhw291.139
https://doi.org/10.69203/iuhw291.139
60001c9b-e740-4589-9ed1-8cfa91668b56
名前 / ファイル ライセンス アクション
29_1(130-139p).pdf 本文(PDF) (544.4 KB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2025-01-21
タイトル
タイトル 留学生別科における日本語学習への動機づけ,不安,学習方略についての一考察
言語 ja
タイトル
タイトル Motivation, anxiety, and learning strategies in Japanese language learning among scholarship students enrolled in a preparatory course
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 内発的動機づけ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 外発的動機づけ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 第二言語不安
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学習方略
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 日本語教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 intrinsic motivation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 extrinsic motivation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 second language anxiety
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 language learning strategies
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese language education
ID登録
ID登録 10.69203/iuhw291.139
ID登録タイプ JaLC
著者 桐澤, 絵里奈

× 桐澤, 絵里奈

ja 桐澤, 絵里奈

ja-Kana キリサワ, エリナ

en KIRISAWA, Erina


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 目的:半年間を通して,留学生の日本語学習への動機づけ,不安,学習方略の変化を調査し,今後の初級日本語教育の改善案を示唆することを目的とする.
方法:IUHWの特待奨学生に対し,留学生別科開始直後と終了直前にGoogle Formsを使ってアンケート調査を行い,6件法で回答を得た.調査終了後,各質問項目について平均値と標準偏差を算出し,調査結果の差が有意なものかを判定するためt検定を用いた.
結果:内発的動機づけと外発的動機づけには大きな変化が見られなかったが,日本語学習に意欲を失った学習者が増加した.また,対面授業では他の学生の目が気になる学習者が多かったが,時間が経つと学習不安が軽減する傾向が見られた.さらに,特待奨学生は別科開始直後から様々な学習方略を使って日本語を勉強していることがわかった.
結論:意欲を失った学生に対しては,内発的に学習を動機づけるための工夫を考えていく必要がある.また,日本語学習への不安を抱える学習者に対しては,ピア活動などを多く取り入れ,不安を少しでも取り除く手伝いをしていくことが望まれる.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Purpose: The aim of this study is to investigate the changes in motivation, anxiety, and learning strategies among international students learning the Japanese language over a period of 6 months and determine ways to improve elementary
Japanese language education.
Methods: The study included 14 scholarship students who had no prior experience of learning the Japanese language and were enrolled in the IUHW (International University of Health and Welfare) preparatory course starting from October 2022.
The students were surveyed at the beginning and end of the preparatory course using Google Forms. Three types of questionnaire surveys on motivation, anxiety, and learning strategies in Japanese language learning were administered. Responses were collected on a 6-point Likert scale. After the completion of the surveys, the mean values and standard deviations were calculated for each question item, and the significance of differences in survey results was determined using t-tests.
Results: Changes in intrinsic and extrinsic motivation were not significant. However, there was an increase in unmotivated learners who lost their enthusiasm for Japanese language learning. Learners in face-to-face settings were more conscious of the presence of other students than those in remote classes. However, over time, anxiety related to class progress, quizzes, and exams tended to decrease. Furthermore, it was found that the scholarship students drew upon their successful experiences in English language learning to develop learning strategies for Japanese, and they had been using various learning strategies since the beginning of the preparatory course.
Conclusion: Teacher-led efforts as well as curriculum-wide initiatives should be considered to foster intrinsic motivation among students who have lost their motivation. Additionally, for learners who experience anxiety in Japanese language learning, incorporating more peer activities and providing assistance to alleviate such anxiety should be encouraged.
言語 en
bibliographic_information ja : 国際医療福祉大学学会誌
en : Journal of the International University of Health and Welfare

巻 29, 号 1, p. 130-139, 発行日 2024-03-31
出版者
出版者 国際医療福祉大学学会
言語 ja
item_10001_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 21863652
書誌レコードID(NCID)
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12537130
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-21 07:36:57.507065
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3