ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国際医療福祉大学学会誌
  2. 第29巻第1号

薬学教育における態度教育の目標設定と方略,評価方法について考える ―到達目標,向上目標,参加目標の設定と態度評価のためのピア評価に関する考察―

https://doi.org/10.69203/iuhw291.119
https://doi.org/10.69203/iuhw291.119
b82785ca-19e3-4517-8a1a-310dff27a5db
名前 / ファイル ライセンス アクション
29_1(119-129p).pdf 本文(PDF) (1.5 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2025-01-21
タイトル
タイトル 薬学教育における態度教育の目標設定と方略,評価方法について考える ―到達目標,向上目標,参加目標の設定と態度評価のためのピア評価に関する考察―
言語 ja
タイトル
タイトル Considerations for setting educational objectives, learning strategies and
evaluation methods in a class centering on the affective domain of learning ―Classifying into three types: improvement objectives, participation objectives, and attainment objectives, and assessing by peer review evaluation between students―
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 態度教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 到達目標
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 向上目標
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 参加目標
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ピア評価
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 affective domain
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 attainment objectives
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 improvement objectives
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 participation objectives
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 peer review evaluation between students
ID登録
ID登録 10.69203/iuhw291.119
ID登録タイプ JaLC
著者 藤井, 幹雄

× 藤井, 幹雄

ja 藤井, 幹雄

ja-Kana フジイ, ミキオ

en FUJII, Mikio


Search repository
紺野, 奇重

× 紺野, 奇重

ja 紺野, 奇重

ja-Kana コンノ, キジュウ

en KONNO, Kijyu


Search repository
中谷, 善彦

× 中谷, 善彦

ja 中谷, 善彦

ja-Kana ナカタニ, ヨシヒコ

en NAKATANI, Yoshihiko


Search repository
山中, 将敬

× 山中, 将敬

ja 山中, 将敬

ja-Kana ヤマナカ, マサヒロ

en YAMANAKA, Masahiro


Search repository
松浦, 能行

× 松浦, 能行

ja 松浦, 能行

ja-Kana マツウラ, ヨシユキ

en MATSUURA, Yoshiyuki


Search repository
八木, 秀樹

× 八木, 秀樹

ja 八木, 秀樹

ja-Kana ヤギ, ヒデキ

en YAGI, Hideki


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 態度教育においては,学生が「何をどのように感じ,その感じ方が学修によって変化したか」という心的側面をみることが必要となるが,教育方針を立てることのみならずその評価も難しい.今回,2年生の「薬学演習Ⅰ」において「あなたは輸血拒否を肯定しますか?」というテーマで,態度教育を目的としたディベートを2回実施し,教育目標の設定,評価方法などについて検討を行った.態度教育の目標設定については,到達目標,向上目標,参加目標の3種類を導入した.「~について自らの考えを述べる」のような目標は,態度を育てるためのツールであるため到達目標とし,「様々な死生観・価値観・信条等を受容する」のように2回の授業のみでは到達が難しい高い目標は向上目標とした.「生命の尊厳について考える」のような到達点を規定しないものは参加目標とした.これらの目標の到達度を測定するために,ピア評価を導入した.学生が評価しやすいルーブリックを作成することで,学生の自己評価と他者からの評価に大きく差のない結果が得られた.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper describes the considerations for setting educational objectives regarding affective learning in a debate class on the topic―“the refusal of Jehovah’s Witnesses to receive blood transfusion.” Educational objectives were considered with regard to their nature and the degree of their achievement in the grade the class was held in. They were classified into three types: improvement objectives, participation objectives, and attainment objectives. This classification was useful in evaluating the mental state of students in a class centering on the affective domain of learning. The items in attainment objectives are to be evaluated by summative assessment, whereas items in the improvement and participation objectives might not be evaluated or scored and are expected to promote mental growth by formative assessment. Generally, evaluation methods suitable for the affective domain involve observation of learners’attitudes by facilitators or evaluators using rubric evaluation criteria. However, a large number of facilitators would be required in a large class (about 180 students) to observe each student’s attitude, which is not feasible. Hence, peer review evaluation between students was introduced in this debate class. For example, “Did the student discuss and express their own thoughts on ethical issues related to life and death?” was set as an evaluation criteria against the attainment objective “Student discusses and expresses his or her own thoughts on ethical issues related to life and death.” When assessed by worksheets, students’thinking may be assessed, but the worksheets cannot accurately assess whether they actually expressed opinions, argued, or had conflicts. As the peer review evaluation between students is observational and objective evaluation, it is superior to worksheet-based evaluation by self-report in the affective domain.
言語 en
bibliographic_information ja : 国際医療福祉大学学会誌
en : Journal of the International University of Health and Welfare

巻 29, 号 1, p. 119-129, 発行日 2024-03-31
出版者
出版者 国際医療福祉大学学会
言語 ja
item_10001_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 21863652
書誌レコードID(NCID)
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12537130
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-21 07:36:50.264996
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3