Item type |
学術雑誌論文 / Journal Article(1) |
公開日 |
2025-01-21 |
タイトル |
|
|
タイトル |
薬学教育における態度教育の目標設定と方略,評価方法について考える ―到達目標,向上目標,参加目標の設定と態度評価のためのピア評価に関する考察― |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Considerations for setting educational objectives, learning strategies and evaluation methods in a class centering on the affective domain of learning ―Classifying into three types: improvement objectives, participation objectives, and attainment objectives, and assessing by peer review evaluation between students― |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
態度教育 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
到達目標 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
向上目標 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
参加目標 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ピア評価 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
affective domain |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
attainment objectives |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
improvement objectives |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
participation objectives |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
peer review evaluation between students |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.69203/iuhw291.119 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者 |
藤井, 幹雄
紺野, 奇重
中谷, 善彦
山中, 将敬
松浦, 能行
八木, 秀樹
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
態度教育においては,学生が「何をどのように感じ,その感じ方が学修によって変化したか」という心的側面をみることが必要となるが,教育方針を立てることのみならずその評価も難しい.今回,2年生の「薬学演習Ⅰ」において「あなたは輸血拒否を肯定しますか?」というテーマで,態度教育を目的としたディベートを2回実施し,教育目標の設定,評価方法などについて検討を行った.態度教育の目標設定については,到達目標,向上目標,参加目標の3種類を導入した.「~について自らの考えを述べる」のような目標は,態度を育てるためのツールであるため到達目標とし,「様々な死生観・価値観・信条等を受容する」のように2回の授業のみでは到達が難しい高い目標は向上目標とした.「生命の尊厳について考える」のような到達点を規定しないものは参加目標とした.これらの目標の到達度を測定するために,ピア評価を導入した.学生が評価しやすいルーブリックを作成することで,学生の自己評価と他者からの評価に大きく差のない結果が得られた. |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This paper describes the considerations for setting educational objectives regarding affective learning in a debate class on the topic―“the refusal of Jehovah’s Witnesses to receive blood transfusion.” Educational objectives were considered with regard to their nature and the degree of their achievement in the grade the class was held in. They were classified into three types: improvement objectives, participation objectives, and attainment objectives. This classification was useful in evaluating the mental state of students in a class centering on the affective domain of learning. The items in attainment objectives are to be evaluated by summative assessment, whereas items in the improvement and participation objectives might not be evaluated or scored and are expected to promote mental growth by formative assessment. Generally, evaluation methods suitable for the affective domain involve observation of learners’attitudes by facilitators or evaluators using rubric evaluation criteria. However, a large number of facilitators would be required in a large class (about 180 students) to observe each student’s attitude, which is not feasible. Hence, peer review evaluation between students was introduced in this debate class. For example, “Did the student discuss and express their own thoughts on ethical issues related to life and death?” was set as an evaluation criteria against the attainment objective “Student discusses and expresses his or her own thoughts on ethical issues related to life and death.” When assessed by worksheets, students’thinking may be assessed, but the worksheets cannot accurately assess whether they actually expressed opinions, argued, or had conflicts. As the peer review evaluation between students is observational and objective evaluation, it is superior to worksheet-based evaluation by self-report in the affective domain. |
|
言語 |
en |
bibliographic_information |
ja : 国際医療福祉大学学会誌
en : Journal of the International University of Health and Welfare
巻 29,
号 1,
p. 119-129,
発行日 2024-03-31
|
出版者 |
|
|
出版者 |
国際医療福祉大学学会 |
|
言語 |
ja |
item_10001_source_id_9 |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
21863652 |
書誌レコードID(NCID) |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12537130 |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |